مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که فعالیت رانندگان تاکسی در اسنپ و تپسی با قوانین فعلی همخوانی ندارد و تاکسیرانی باید در این زمینه موضع شفاف اتخاذ کند. او تأکید کرد رانندگان تاکسی موظفاند خدمات خود را بر اساس نرخهای مصوب تاکسیرانی ارائه دهند و ورود آنها به تاکسیهای اینترنتی بدون ضابطه، تخلف محسوب میشود.
ضرورت شفافسازی وضعیت رانندگان تاکسی اینترنتی
چمران با اشاره به مشکلات موجود در حوزه حملونقل شهری گفت: تاکسیرانی باید مشخص کند که فعالیت رانندگان تاکسی در پلتفرمهای اینترنتی چه جایگاهی دارد. به گفته او، چه رانندگانی که با پلاک شهرستان در اسنپ و تپسی فعالیت میکنند و چه رانندگان تاکسی رسمی که از شرایط تاکسی اینترنتی استفاده میکنند، باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند.

چالش همپوشانی تاکسیهای سنتی و اینترنتی
یکی از مهمترین مسائل در حوزه حملونقل عمومی، همپوشانی میان تاکسیهای سنتی و تاکسیهای اینترنتی است. تاکسیهای رسمی تحت نظارت سازمان تاکسیرانی فعالیت میکنند و نرخگذاری آنها بر اساس مصوبات مشخص است، در حالی که تاکسیهای اینترنتی با مدل اقتصادی متفاوتی خدمات ارائه میدهند. این اختلاف، زمینهساز نارضایتی رانندگان و سردرگمی مسافران شده است.
لزوم تدوین مقررات واحد برای حملونقل شهری
کارشناسان معتقدند که برای حل این چالش، باید مقررات واحد و شفاف در حوزه حملونقل شهری تدوین شود. این مقررات میتواند:
- جایگاه قانونی تاکسیهای اینترنتی و رانندگان تاکسی رسمی را مشخص کند.
- از ایجاد رقابت ناسالم میان دو بخش جلوگیری نماید.
جمعبندی
اظهارات رئیس شورای شهر تهران درباره غیرقانونی بودن فعالیت رانندگان تاکسی در اسنپ و تپسی بار دیگر ضرورت بازنگری در قوانین حملونقل شهری را برجسته کرد. به نظر میرسد بدون ایجاد چارچوبی واحد و شفاف، تعارض میان تاکسیهای سنتی و اینترنتی همچنان ادامه خواهد داشت و پیامد آن متوجه رانندگان و مسافران خواهد بود.