مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران از آغاز مطالعات برای حذف میدان صادقیه و احداث زیرگذر در این نقطه خبر داد؛ اقدامی که با هدف کاهش بار ترافیکی و تسهیل تردد در یکی از شلوغترین گرههای ترافیکی پایتخت انجام میشود.
ضرورت تغییر میدان صادقیه
محمدصادق خیرخواه با اشاره به حجم بالای تردد در میدان صادقیه گفت: روزانه بیش از یکصد هزار نفر از این محدوده عبور میکنند. نزدیکی به ایستگاه متروی صادقیه و اتصال آن به خط ۵ متروی تهران ـ کرج، این میدان را به یکی از پرترددترین نقاط غرب تهران تبدیل کرده است.
از دیگر عوامل تشدیدکننده ترافیک در این محدوده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مجاورت با میدان آزادی به عنوان یکی از مهمترین گرههای ترافیکی تهران
- حجم بالای سفرهای مقصدی و عبوری در مسیرهای شمالی ـ جنوبی
- تداخل حرکت عابران پیاده با خودروها در تقاطع خیابان سازمان آب و بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی
این شرایط، ضرورت اجرای طرح غیرهمسطحسازی و احداث زیرگذر در میدان صادقیه را دوچندان کرده است.

جزئیات طرح زیرگذر صادقیه
بر اساس مطالعات اولیه، زیرگذر جدید قرار است بزرگراه جناح در جنوب میدان را به بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی در شمال متصل کند. این مسیر غیرهمسطح علاوه بر روانسازی تردد شمالی ـ جنوبی، موجب کاهش بار ترافیکی در حرکتهای شرقی ـ غربی نیز خواهد شد.
تکمیل شبکه تقاطعات غیرهمسطح تهران
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران یادآور شد که مطالعات مربوط به ۹۸ تقاطع غیرهمسطح در اسفندماه سال گذشته به پایان رسیده است. به گفته او، در ادامه این روند، امکان اجرای رمپها و لوپهای تکمیلی با در نظر گرفتن شرایط هندسی، وضعیت اراضی، الزامات ترافیکی و ملاحظات اقتصادی و زیستمحیطی بررسی خواهد شد.
جمعبندی
با اجرای طرح زیرگذر میدان صادقیه، یکی از مهمترین گرههای ترافیکی غرب تهران دستخوش تغییر اساسی خواهد شد. این پروژه میتواند علاوه بر کاهش بار ترافیکی، به بهبود ایمنی عابران پیاده و افزایش سرعت جابهجایی در مسیرهای اصلی پایتخت کمک کند. نتایج مطالعات نهایی، مبنای تصمیمگیریهای کلان برای تکمیل شبکه تبادلات ترافیکی تهران خواهد بود.